Select Page

Kiinalainen Gnosis

Luku 1

Oleminen ja ei-oleminen

Dao De Jingiä voidaan oikeutetusti sanoa kiinalaiseksi raamatuksi. Sen kirjoittajalla on samat tunnusmerkit kuin kaikilla muillakin ihmiskunnan opettajilla. Lao Zin ympärille on kudottu monia legendoja, mutta ne eivät perustu historiallisiin faktoihin, joten emme halua toistaa niitä.

On epäselvää, elikö Lao Zi todella. Toiset kieltävät hänen koskaan eläneen, toiset väittävät kiivaasti päinvastaista. Sama pätee Buddhaan, Herraamme Jeesukseen ja Hermes Trismegistokseen, ja sen vuoksi väitteiden todenperäisyyttä ei kannata pohtia. Riittää, kun muistamme Angelus Silesiuksen sanat: ”Vaikka Kristus syntyisi tuhat kertaa Betlehemissä, muttei si-simmässäsi, olisit sittenkin kadotettu.”

Tärkeintä on, että meillä on Dao De Jing, joka kantaa Universaalin Veljeskunnan ja sen opin tunnusmerkkejä, ja tuota oppia ilmoitetaan ihmiskunnalle vertaansa vailla olevalla rakkaudella. Tämän rakkaudensäteen julistaja ei halunnut asettua etualalle vaan katosi persoonattomuuteen – hän tuli ja meni – sillä hänen valtakuntansa ei ollut tästä maailmasta. Sana laskeutui Kiinaan 600 vuotta ennen Kristusta, ja sanantuoja vetäytyi sitten rajojen yli, ylitti dialektiikan rajat ja palasi ainoaan Isänmaahan.

Oletettavasti Dao De Jingin pyhää kieltä on turmeltu vain vähän, jos ollenkaan, mikä johtunee siitä, että vain harvat ymmärtävät tätä kiinalaisilla kirjainmerkeillä kirjoitettua, tiivistä ja erittäin hunnutetusti kirjoitettua kirjasta, joka koostuu ainoastaan 81 mietelauseesta tai opetuksesta. Mietelauseet on jaoteltu kahden luvun alle, joista toinen on Dao ja toinen De.

Daoa voitaisiin sanoa Vapautuspoluksi ja Detä Vapautuspolun tuottamaksi hyödyksi ja tulokseksi. Lisäke Jing ilmaisee sen, että Dao ja De sisältävät samanaikaisesti vapautusmetodin.

Koska me tämän kirjan kirjoittajat emme ole sinologeja, emme ryhdy kääntämään nimeä kirjaimellisesti vaan käytämme selventävää muunnelmaa. Sinologit ovat erittäin erimielisiä oikeasta käännöksestä, joten kahta identtistä kirjannimen ja itse tekstin käännöstä ei löydy. Noudatamme suurin piirtein Henri Borelin tekstiä, sillä meillä on hyvät syyt pitää hänen käännöksiään luotettavimpina.

Dao De Jing on Euroopalle melko uusi tuttavuus, se on tunnettu täällä parisensataa vuotta. Ensimmäinen osittainen ranskannos julkaistiin vuonna 1823, minkä jälkeen on kirjoitettu useita Dao De Jingiin pohjautuvia kirjoja. Syy haluumme tutkiskella Dao De Jingiä on idässä syntyvä uusi ja mahtava daolaisten veljeskunta, jonka koululla on samat tunnusmerkit ja tavoitteet kuin meillä. Kyseinen veljeskunta vihki temppelinsä vuonna 1951 ja on ottanut paikkansa seitsemän veljeskunnan ketjussa, kuten mekin. On selvää, että kaikki seitsenkertaisesta veljeskuntaketjusta osalliset kasvavat toisiaan kohti. Idän ja lännen, pohjoisen ja etelän, uusi kohtaaminen tapahtuu heränneissä jumalanlapsissa, jotka tunnistavat toisensa tunnusmerkeistä ja sisäisestä kielestä.

Tästä syystä lukijoidenkin on syytä tuntea ja saada kokea niin Dao kuin muutkin viisaudenopetukset. Silloin he pystyvät elämään, puhumaan ja toimimaan niiden kaikkien synteesin pohjalta, vapaina kansallisuuspiirteistä, muuttuen universaalin jumalankansan todellisiksi maailmankansalaisiksi. Kommentaarimme tarkoituksena on valmistaa lukijoita kaikkien eri puolilta maailmaa yhteen koottavien kohtaamiseen. Tähän täyttämistään odottavaan tehtävään kutsumme lukijat kaikesta sydämestämme kehottaen heitä liittymään joukkoomme saattaaksemme tämän tehtävän hyvään päätökseen!

Daoa ymmärtäviä ihmisiä on aina ollut vähän. Aiheesta on kirjoitettu valtavasti paikkaansa pitämätöntä. Lukeudummeko niihin, jotka itsevarmuutta uhkuen väittävät ymmärtävänsä ja selittävänsä kirjan syvällisen merkityksen? Emme, vaan tarjoamme lukijoille ponnistustemme hedelmät hyvin nöyrinä, tiedostaen kiinalaisen raamatun viimeisen mietelauseen: Joka tuntee Daon, ei ole oppinut; joka on oppinut, ei tunne Daoa [mietelause 81]. Uudelle elämälle avoin sielu ymmärtää! Toistamme ensimmäisen luvun:

Jos Dao voitaisiin lausua, se ei olisi ikuinen Dao.
Jos nimi voitaisiin nimetä, se ei olisi ikuinen.
Ei-olevaisena sitä voidaan sanoa kaiken olevaisen perustaksi. Olevaisena se on kaiken Äiti.

Jos sydän lakkaamatta ei-ole, eli jos se on vapaa kaikista maisista pyrkimyksistä ja haluista, ihminen voi nähdä Daon henkisen ytimen mysteerin. Jos sydän lakkaamatta on täyttyen haluista ja maisista pyrkimyksistä, ihminen näkee vain rajoittuneita, äärellisiä muotoja.

Sekä oleminen että ei-oleminen kumpuavat samasta lähteestä, mutta niillä on erilaiset tavoitteet ja vaikutukset.
Kumpikin on täynnä mysteereitä, ja tämä mysteeri on portti Elämään.

Dao De Jingin ensimmäinen luku kuvailee Universaalin Opin peruspiirteitä, jotka ovat säilyneet muuttumattomina kautta aikojen. Lao Zi nimittää kaiken alkuperäistä perustusta Daoksi. Voimme kääntää sanan meille tutulla sanalla Jumala tai Johanneksen tavoin ilmaisulla Sana. ”Alussa oli Sana, johon kaikki palaa”; virtaus, virta – tie.

Sanaa, Daoa, ei voida lausua, eikä kukaan kuolevainen pysty sitä täysin selittämään. Siihen voidaan enintään viitata tai sitä voidaan lähestyä. Johannes on Lao Zin tavoin todennut, ettei kukaan ole koskaan nähnyt Jumalaa. Jos Dao voitaisiin älyllisesti ja filosofisesti lausua tyhjentävästi, se ei olisi ikuinen Dao. Vain sellaista, mikä on dualistisen maailman rajoissa, voidaan lausua. Jo tämän toteaminen määrittää, millainen maisen, dialektisuuttaan rajoittuneen ihmisen olemus on. Kukaan ei ole koskaan nähnyt Jumalaa, eikä yksikään kuolevainen pysty Häntä näkemään. Vain Poika, joka on Isän sydämessä, voi tehdä Hänet tunnetuksi ilmentämällä Häntä sisimmästään käsin.

Kuka Poika on? Hän on sekä historiallinen henkilö että aina ajankohtainen, elävä todellisuus. Alkuperäinen atomi on Pojan alullaan oleva muoto, ja Hän on tullut ilmi monissa; ei ainoastaan menneisyydessä vaan myös elävällä nykyhetkellä. Poika herättää alkuatomin, ruusun, jumalallisen siemenen. Ihminen kohtaa Jumalan ja lähestyy Gnosista, ja silloin Gnosis, Dao, lähestyy vastaavasti häntä.

Hengenkoulun oppilaat tuntevat pelastusmysteerien avaimen, jonka Lao Zi antoi ihmiskunnalle yli 2500 vuotta sitten. Jos sydän lakkaamatta ei-ole, eli jos se on vapaa kaikista maisista pyrkimyksistä ja haluista, ihminen voi nähdä Daon henkisen ytimen mysteerin.

Hengenkoulun oppilaita kehotetaan avaamaan sydämensä pyhäkön uuden elämän säteilyvoimalle, jotta henkinen ydin voisi koskettaa heitä. Sydämen tulee pysyä ei-olemisen tilassa. Jos se on, se täyttyy tavanomaisen luonnon tuhansista murheista, haluista ja huolista. Ajatukset kuohuttavat mieltä taukoamatta, ja sydän on pakahtumaisillaan tunteista ja haluista.

Ajattelu, tahto, tunne ja halu – siinä maisen valokolmion kolme sivua. Kuka voisi väittää saavuttaneensa täydellisen hiljaisuuden, ei-olemisen, ei-tekemisen suvannon? Vastakohtaisuuksien maailmassa elämän kuohut ja keskeytymätön paneutuminen mentaaliseen toimintaan estävät alkuatomia toimimasta. Ainoastaan ei-tekemisen suvannon saavuttaminen ja dialektiikasta vetäytyminen raivaavat tien elämän erämaan halki. Tyyneys on Daon henkisen ytimen edelläkävijä, samoin kuin Johannes on Jeesuksen edelläkävijä.

Tyyneys herättää alkuatomin aionien unesta. Mihin herääminen tähtää? Uuteen, alkuperäiseen elämään. Lao Zin sanoin: polku johtaa ei-olemiseen ja olemiseen. Ei-ole-vainen on kaiken olevaisen perusta; olevainen on kaiken Äiti. Ei-olevainen ei tarkoita sellaista, mikä ei ole olemassa tai on olematonta olemisen täydellisen poissaolon muodossa, vaan ehdotonta alkuperäistä tilaa, alkuperäistä kuolematonta autuutta. Se on uutta olemista Järkkymättömän Kuningaskunnan alkuperäisessä tilassa. Meidän tuntemamme oleminen kuuluu kuolemalle, kärsimykselle ja kyynelille, eikä sellainen oleminen voi kehittyä Daosta. On olemassa alkuperäinen oleminen, joka kumpuaa samasta absoluutin lähteestä kuin todellinen ei-oleminen.

Lao Zi välitti ihmiskunnalle yli kaksituhatta vuotta sitten sanoman, joka kuulostaa tutulta myös tänä päivänä, koska sitä yhä julistetaan. Daosta, Gnosiksesta, saa alkunsa lähde; lähteestä kumpuavat sekä ei-oleminen että oleminen, ikuinen, vastustamaton voima, jonka keskellä Järkkymätön Kuningaskunta seisoo vakaana kuin kallio. Hiljentynyt sydän kokee Daon henkisen ytimen sykkeen ja muodostaa Elämään vievän portin mysteerin.